Πέμπτη 12 Απριλίου 2012

Ταξιδιωτικές απάτες που κρύβουν τα ταξίδια για το πορτοφόλι σας! Πως να το αντιμετωπίσετε;

Επειδή στις διακοπές ή στο επαγγελματικό ταξίδι σας κάθε λεπτό (της ώρας) αλλά και κάθε λεπτό (του ευρώ) μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο, προφυλαχτείτε από τις παγίδες!

Hidden fees ή ελληνιστί «κρυμμένες χρεώσεις», για τα ξενοδοχεία είναι αυτές που αφενός δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά ή χρειάζονται περαιτέρω... διερεύνηση, αφετέρου μπορούν να μετατρέψουν την άνετη και ξέγνοιαστη διαμονή που είχατε ονειρευτεί σε μια επώδυνη για την τσέπη σας εμπειρία! Έξτρα δυσάρεστες επιβαρύνσεις εμφανίζονται από το πουθενά -ή τουλάχιστον έτσι πιστεύετε- για να «φουσκώσουν» το λογαριασμό σας. Υπηρεσίες και παροχές που θεωρούσατε πως είναι δωρεάν, δεν είναι και τόσο τελικά, ενώ είναι δεδομένο πως θα εκπλαγείτε όταν δείτε πως έχουν καταγραφεί στο όνομά σας ακόμη και πράγματα που δεν χρησιμοποιήσατε ποτέ! Από το mini-bar και το «free» internet μέχρι χρηματικές... συνδρομές για ενέργεια και τουριστική ανάπτυξη (!) βρίσκονται καλά... κρυμμένες και καραδοκούν για να ελαφρύνουν το πορτοφόλι σας! Σας παρουσιάζουμε λοιπόν τις πιο συνηθισμένες αλλά και κάποιες πιο ασυνήθιστες από αυτές, ούτως ώστε να είστε προϊδεασμένοι στο επόμενό σας ταξίδι και να μην βρεθείτε προ απροόπτων...

Τα πιο συνηθισμένα hidden fees και πως να τα αποφύγετε...

  • Μεταφορά από και προς το αεροδρόμιο/λιμάνι: Φτάσατε επιτέλους στον προορισμό σας και, ως είθισται, άνθρωποι του ξενοδοχείου έχουν έρθει να σας παραλάβουν. Πριν καταλήξετε στο συμπέρασμα πως η κίνησή τους είναι εντυπωσιακά ανιδιοτελής, καλό θα ήταν να ρωτήσετε. Αρκετοί την υπολογίζουν, σχεδόν όσο θα σας έπαιρνε και ένα ταξί.
  • Πώς να το αποφύγετε: Συνήθως είναι δωρεάν, αλλά καλύτερα να το τσεκάρετε, είτε ρωτώντας την ώρα που κάνετε την κράτησή σας, είτε τσεκάροντάς το στην πολιτική του εκάστοτε ξενοδοχείου.

    • Εμφιαλωμένο νερό και φρούτα: Μην βιαστείτε να «τιμήσετε» τα φρούτα που μπορεί να βρείτε στο τραπέζι, μπαίνοντας στο δωμάτιό σας ή να ξεδιψάσετε με το εμφιαλωμένο νερό. Πίσω από την... ευγενική χειρονομία μπορεί να καιροφυλακτεί ένας όχι και τόσο... αγαθός τιμοκατάλογος.

    Πώς να το αποφύγετε: Αν δεν υπάρχει επιγραφή ή δεν σας είχαν πει κάτι όταν κάνατε την κράτηση, μια απλή ερώτηση στη ρεσεψιόν θα σας κατατοπίσει αν όντως πρόκειται για ένα θερμό καλωσόρισμα ή για παγίδα.

    • Check in-check out/Ακύρωση: Αν τυχόν και υπάρξει αλλαγή στα πλάνα σας, χρήσιμο είναι να γνωρίζετε πως κάποια ξενοδοχεία μπορεί να μην φανούν ιδιαιτέρως ανεκτικά αν κάνετε check in νωρίτερα (σπάνια) από την προγραμματισμένη ώρα ή αντίστοιχα check out αργότερα. Επίσης μπορεί να βρεθείτε να πληρώνετε τη διαμονή μιας ολόκληρης ημέρας, αν υπάρξει ακύρωση της κράτησης μία ή δύο μέρες πριν την επικείμενη άφιξή σας.

    Πώς να το αποφύγετε: Φτιάξτε το πρόγραμμά σας ώστε να φθάσετε και να αποχωρήσετε συγκεκριμένες ώρες, ενώ σε περίπτωση ακύρωσης καλό είναι να ξέρετε από πριν για την πολιτική του καταλύματος σε τέτοιου είδους περιπτώσεις, πριν αναγκαστείτε αναπόφευκτα να βάλετε το χέρι στην τσέπη.

    • Πρωινό: Επιθυμείτε να αρχίσετε τη μέρα σας με ένα πλούσιο πρωινό και ο ευφάνταστος μπουφές φαντάζει ως η ιδανική επιλογή. Φανείτε όμως προσεκτικοί πριν την... επίσκεψή σας σε αυτόν, καθώς μπορεί να σας περιμένουν... δωράκια, όταν έρθει η ώρα της πληρωμής.
    • Πώς να το αποφύγετε: Τσεκάρετε εξαρχής τι περιλαμβάνεται στην τιμή και φυσικά ρωτήστε πριν παραγγείλετε τον cappuccino σας ή οτιδήποτε άλλο. Ακόμη έχετε υπόψη πως το πρωινό στο δωμάτιο κοστίζει κάτι παραπάνω.

      • Internet: Πλέον τα περισσότερα ξενοδοχεία -αν όχι όλα- διαθέτουν και ασύρματο internet σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Μπορεί να υπάρχει κόστος ανά ημέρα ή ώρα, γι' αυτό κατατοπιστείτε αναλόγως, πριν ξεκινήσετε το σερφάρισμα από το δωμάτιό σας.

      Πώς να το αποφύγετε: Σχεδόν πάντα οι υπηρεσίες internet προσφέρονται δωρεάν στο lobby, εν αντιθέσει με το δωμάτιο, όπου πρέπει να σας δοθεί κάποιος κωδικός πρόσβασης. Διαφορετικά, το να περπατήσετε λιγάκι μέχρι το πλησιέστερο net cafe δεν είναι τόσο δύσκολο!

      • Τηλεόραση: Χαλαρώνετε στο δωμάτιό σας παρακολουθώντας τηλεόραση και πέφτετε πάνω σε δορυφορικά κανάλια ή επιλέγετε την αγαπημένη σας ταινία σε dvd από τη λίστα του ξενοδοχείου. Μην είστε και τόσο σίγουροι πως δεν θα πληρώσετε κάτι.

      Πώς να το αποφύγετε: Πριν ανοίξετε τον δέκτη σας, βεβαιωθείτε πως οτιδήποτε παρακολουθήσετε δεν θα σας στοιχίσει με τις ανάλογες κατατοπιστικές ερωτήσεις ή παρακολουθώντας τον αντίστοιχο τιμοκατάλογο.

      • Mini-bars: Σίγουρα το περιεχόμενό τους κάποια στιγμή θα σας δελεάσει. Ποτά και σνακ βρίσκονται κοντά σας, προκαλώντας κάποια στιγμή να ενδώσετε. Αν το κάνετε, ετοιμαστείτε να πληρώσετε ακριβά το τίμημα. Κάποια mini-bars λειτουργούν με αισθητήρες που «χτυπούν» τα προϊόντα, ακόμα κι αν απλώς μετακινηθούν.

      Πώς να το αποφύγετε: Φροντίστε να εφοδιαστείτε με νερό και σνακ για τις βραδινές... λιγούρες από κάποιο κατάστημα της περιοχής. Ρωτήστε επίσης αν μπορείτε να τοποθετήσετε κάτι στο ψυγειάκι.

      • Τηλέφωνο: Πριν σηκώσετε το ακουστικό, κοιτάξτε τις τηλεφωνικές χρεώσεις. Κάποια ξενοδοχεία προσφέρουν δωρεάν αστικές κλήσεις, ενώ κάποια άλλα όχι. Σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να χρεωθείτε, ακόμη κι αν δεν απαντηθεί η κλήση σας!

      Πώς να το αποφύγετε: Πολύ απλά πάρτε μαζί σας το κινητό σας τηλέφωνο και χρησιμοποιήστε το σε οποιαδήποτε κλήση.

      • Πάρκιγκ: Μπορεί να μην προβλέπεται στα προνόμια που θα απολαύσετε.

      Πώς να το αποφύγετε: Αν δεν γνωρίζετε τι καθεστώς ισχύει,

      απευθυνθείτε στον ρεσεψιονίστ. Αν υπάρχει κόστος και σας φανεί υπερβολικό, ίσως είναι προτιμητέο να παρκάρετε μερικά τετράγωνα μακριά από το ξενοδοχείο και να περπατήσετε λιγάκι.

      • Πετσέτες πισίνας: Μια έξτρα πετσέτα ίσως σας στοιχίσει κάποια ευρώ παραπάνω. Ειδικά αν την κουβαλήσετε μετά και στο δωμάτιό σας, μπορεί να θεωρηθεί πως ξεχάσατε να την επιστρέψετε μετά τις βουτιές σας και να σας επιβληθεί το ανάλογο... πρόστιμο.

      Πώς να το αποφύγετε: Έχετε κάποια δική σας πετσέτα θαλάσσης, είτε ρωτήστε για την πολιτική του ξενοδοχείου.

      • Καφές και εφημερίδα στο δωμάτιο: Σας εξυπηρετεί απίστευτα να σας φέρνουν το καφέ και σε πολλές περιπτώσεις και την εφημερίδα σας στο δωμάτιο; Να είστε έτοιμοι να καταβάλλετε και το αντίστοιχο αντίτιμο, που είναι αρκετά υψηλότερο από τις κανονικές τιμές.

      Πώς να το αποφύγετε: Αν σας ρωτήσουν μήπως επιθυμείτε να σας φέρνουν στο δωμάτιο το καφέ ή την εφημερίδα σας, πριν δεχθείτε, πληροφορηθείτε αν αυτό γίνεται... αφιλοκερδώς.

      • Room service: Σε γενικές γραμμές κοστίζει ακριβά. Είναι γεγονός άλλωστε πως αρκετά ξενοδοχεία έχουν εξωφρενικές τιμές γι' αυτό. Μπορεί να «χρυσοπληρώσετε» ακόμη και το πιο απλό γεύμα, γι' αυτό αποφύγετε την παραγγελία στο δωμάτιο.

      Πώς να το αποφύγετε: Προτιμήστε το εστιατόριο του ξενοδοχείου.

      ...και κάποια όχι τόσο αναμενόμενα

      • Συντήρηση κοινόχρηστων χώρων (groundskeeping): Με το που φτάνετε, αντικρίζετε υπέροχους καταπράσινους κήπους με πολύχρωμα ευωδιαστά λουλούδια και γήπεδα γκολφ. Να ξέρετε πως η συντήρησή τους ενδεχομένως να σας... πονέσει λιγάκι, καθώς μπορεί να υπάρχουν έξοδα για το προσωπικό που φροντίζει τους χώρους αυτούς. Μετά λύπης και δυστυχώς πολύ αργά για εσάς ενδέχεται να κληθείτε να καλύψετε μέρος αυτών.
      • Καθαριότητα δωματίου: Ακόμη και το αυτονόητο σε περιπτώσεις low budget καταλυμάτων μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να αιφνιδιαστεί δυσάρεστα το πορτοφόλι σας.
      • Φύλαξη αποσκευών: Το προνόμιο να αφήσετε τις αποσκευές σας σε ασφαλή χέρια, μετά το check out, μπορεί να αποδειχτεί οικονομικά επώδυνο!
      • Resort fees: Σύνηθες φαινόμενο σε όσα συγκροτήματα φέρουν τον όρο «resort» στην επωνυμία τους. Περιλαμβάνουν πλήθος υπηρεσιών και amenities, όπως το γυμναστήριο, το business center, την πισίνα, το spa, διάφορες εγκαταστάσεις (π.χ. γήπεδα τένις) και αρκετά άλλα, που για χάρη τους θα αποχωριστείτε ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, σε περίπτωση που επωφεληθείτε από αυτές.
      • In room safe box: Κάποιες φορές υπάρχει χρέωση για τη χρήση του, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να πληρώσετε μόνο και μόνο την ύπαρξή του.
      • Κατοικίδια: Το ταξίδι και κυρίως η διαμονή μαζί με τον... πιστό σας σύντροφο ίσως σας κάνει να γυρίσετε με ελαφρύτερη τσέπη.

      4 βήματα που θα σας βοηθήσουν

      • Κάντε την έρευνά σας: Εξαρχής είναι δύσκολο να εντοπίσετε τι πρόκειται να συμπεριληφθεί στο λογαριασμό σας. Προνοήστε λοιπόν και καθώς κάνετε την κράτησή σας, ρωτήστε εάν υπάρχουν επιπλέον χρεώσεις και ποιες είναι αυτές, ενώ έχετε κατά νου πως μπορεί να προκύψουν κι άλλες στη πορεία. Προτιμήστε καταλύματα σε λογικές τιμές, συμπεριλαμβανομένων και κάποιων δραστηριοτήτων, παρά ξενοδοχεία που προβάλλουν υπερβολικά χαμηλές τιμές. Διαβάστε προσεκτικά τις πληροφορίες στο internet ή επικοινωνήστε τηλεφωνικά.
      • Αν έχετε αμφιβολίες, ρωτήστε: Από τη στιγμή που θα φτάσετε στον προορισμό σας, ρωτήστε τι δεν περιέχει η τιμή που ήδη γνωρίζετε. Από τη στιγμή που γνωρίζετε τι κοστίζει και πόσο, θα κινηθείτε πιο άνετα. Μην θεωρείτε τίποτα δεδομένο. Οι υπηρεσίες και τα amenities αλλάζουν και εμπλουτίζονται σε συχνή βάση, με τα επαχθή ανάλογα... επακόλουθα. Φροντίστε να είστε ενήμεροι για τυχόν νέες παροχές ή αλλαγές στις ήδη υπάρχουσες.

        Ελέγξτε προσεκτικά το λογαριασμό σας: Μην βιαστείτε να φύγετε και, αφού ζητήσετε αναλυτικά το λογαριασμό σας, μελετήστε τον με ιδιαίτερη προσοχή για τυχόν μελανά σημεία. Βεβαιωθείτε για το ποιες υπηρεσίες χρησιμοποιήσατε και -κυρίως- για το τι θα πληρώσετε.

        Διαμαρτυρηθείτε: Σε ήρεμο και πολιτισμένο τόνο, απευθυνθείτε στον υπάλληλο της ρεσεψιόν αν πιστεύετε πως αδικηθήκατε. Αρκετά συχνά έχει την αρμοδιότητα να επέμβει. Αν όχι, ζητήστε να μιλήσετε με κάποιον υπεύθυνο. Αν δεν έχετε χρησιμοποιήσει κάποια υπηρεσία, ζητήστε να μην συμπεριληφθεί στο τελικό ποσό. Κάποια ξενοδοχεία δείχνουν σχετική επιείκεια για φιλοδωρήματα σε ξεναγούς, χρηματοκιβώτια, γυμναστήρια, business centers κ.λπ., αν όντως δεν έχετε χρησιμοποιήσει τις εν λόγω υπηρεσίες.

        Φόροι και άλλες τοπικές εισφορές:

        Αν ταξιδεύετε συχνά, ιδίως στο εξωτερικό, δεν θα σας ξαφνιάσουν οι φόροι -είναι σύνηθες φαινόμενο, άλλωστε. Αυτό που ίσως σας προκαλέσει (όχι ευχάριστη, σίγουρα) εντύπωση είναι κάποιες χρεώσεις που σχετίζονται με τοπικά έργα ή για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης, οι οποίες επιβάλλονται στους ταξιδιώτες από την εκάστοτε τοπική κυβέρνηση μέσω του ξενοδοχείου!

        Η... πρωτοτυπία αυτή ανήκει κυρίως σε ξενοδοχεία νησιωτικών χωρών και περιοχών (Μπαχάμες, Τζαμάικα, Αϊτή, Trinidad and Tobago, St. Kitts and Nevis, Antigua and Barbuda κ.ά.)

        Πιστωτικές κάρτες:

        Σπάνιο να συναντήσετε αυτή την περίπτωση, ωστόσο υπάρχει! Μερικά καταλύματα στην Ταϊλάνδη και αρκετά στην Αυστραλία σας επιβαρύνουν με ένα μικρό ποσοστό επί του συνολικού λογαριασμού, αν χρησιμοποιήσετε πιστωτική κάρτα στο check out! Άδικο δεν βρίσκετε; -ειδικά αν ο αριθμός πιστωτικής κάρτας είναι εξαρχής απαραίτητος για να κάνετε την κράτηση!

        Χρεώσεις για ενέργεια: Σε μερικές περιοχές (π.χ. στην Καραϊβική) θα πληρώσετε κάποιο ποσό -είτε κατά ημέρα, είτε σε ποσοστό επί του συνολικού λογαριασμού- που σχετίζεται με την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και νερού. Μπορεί να σας... στοιχίσει και το air condition, ακόμα και στην περίπτωση που δεν το χρησιμοποιήσετε!