Ο συμβιβασμός για το ποσοστό της ύφεσης, τα δεδομένα και το νέο μεγάλο τσεκούρι στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Aλλάζει πάλι ο προϋπολογισμός μετά τη συμφωνία με την τρόικα.
Ύστερα από τη συμφωνία με την τρόικα, η εισηγητική έκθεση του νέου προϋπολογισμού θα προβλέπει ύφεση 4,2% έναντι πρόβλεψης προσχεδίου 3,8% και αρχικής εκτίμησης της τρόικας για 5%. Η μεγαλύτερη αυτή ύφεση συμπαρασύρει προς τα πάνω, ως ποσοστό του ΑΕΠ, τόσο το έλλειμμα όσο και το δημόσιο χρέος κι έτσι δεν αποκλείεται να μετατεθεί για το 2014 ο στόχος της επίτευξης πρωτογενούς ελλείμματος, που στο προσχέδιο είχε οριοθετηθεί στο 1,1% του ΑΕΠ. Η οριστική διαμόρφωση του στόχου θα εξαρτηθεί από το πόσο τελικά θα επηρεασθούν τα έσοδα από την υψηλότερη ύφεση και, βεβαίως, από το τελικό ύψος της περικοπής των δαπανών.
Υπενθυμίζεται ότι το προσχέδιο είχε καταρτισθεί με περικοπές δαπανών, ύψους 7,8 δισ. ευρώ από το συνολικό πακέτο των 13,5 δισ. ευρώ, κάτι που εγκαταλείφθηκε μετά τις πιέσεις της τρόικας αλλά και τη συμφωνία της ελληνικής πλευράς να αυξηθεί το σκέλος του πακέτου από τις δαπάνες στα 9,2 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι το θέμα του προσδιορισμού της ύφεσης αποτελούσε βασικό σημείο τριβής μεταξύ τρόικας και οικονομικού επιτελείου, καθώς επηρεάζει το ποσοστό του ελλείμματος και του δημόσιου χρέους και κατά συνέπεια το βάθος των μέτρων που απαιτούνται σε κάθε περίπτωση.
Η τρόικα είχε εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για την πρόβλεψη 3,8% με την οποία το ελληνικό οικονομικό επιτελείο κατήρτισε το προσχέδιο του προϋπολογισμού, αντιτείνοντας εκτίμηση για μείωση του ΑΕΠ κατά 5%, που έθετε αμέσως θέμα λήψης επιπλέον μέτρων για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού. Τελικώς, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην πρόβλεψη για ύφεση 4,2% με την υποχρέωση του υπουργείου Οικονομικών να εξετάσει τις επιπτώσεις στα έσοδα λόγω της υψηλότερης μείωσης του ΑΕΠ 0,4%, που με τα σημερινά δεδομένα αντιπροσωπεύει ποσό περί τα 800 εκατ. ευρώ.
Απόλυτα ενδεικτικό, εξάλλου, των επιπτώσεων της ύφεσης είναι ότι με ύφεση 3,8% το κονδύλι των εσόδων για επόμενο έτος θα ήταν μειωμένο κατά 2,2 δισ. ευρώ σε σχέση με το τρέχον έτος. Η αρνητική επίπτωση στα φορολογικά έσοδα εξαιτίας της άγριας περικοπής μισθών και συντάξεων σε συνδυασμό με ύφεση στο 4,2%, είναι βέβαιο ότι θα εκτινάξει τη μείωση των εσόδων σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα.
ΠΔΕ
Σοβαρά τραυματισμένο βγαίνει και το ΠΔΕ, οι δαπάνες του οποίου, ούτως ή άλλως, με το προσχέδιο περιορίζονταν στα 6,85 δισ. ευρώ έναντι 7 δισ. ευρώ που προέβλεπε το μεσοπρόθεσμο για το 2013 χωρίς την υιοθέτηση των νέων μέτρων και 7,3 δισ. ευρώ το 2012.
Η νέα τρύπα ύψους 1,1 δισ. ευρώ που αποκαλύφθηκε εσχάτως στον ΕΟΠΥΥ, θα οδηγήσει σε νέα αφαίμαξη το ΠΔΕ, καθώς μόνον εν μέρει μπορεί αυτή να αντισταθμισθεί από την αναδρομική κατάργηση των φοροαπαλλαγών. Εξέλιξη κάθε άλλο παρά αναπτυξιακή αν λάβει κάποιος υπόψη ότι η δαπάνη για τα αμιγώς εθνικά έργα του επενδυτικού νόμου που ανέρχεται στα 850 εκατ. ευρώ, είναι αμφίβολο εάν μπορεί να καλύψει τις επιχορηγήσεις των ήδη ενταγμένων έργων.
reporter.gr
Aλλάζει πάλι ο προϋπολογισμός μετά τη συμφωνία με την τρόικα.
Ύστερα από τη συμφωνία με την τρόικα, η εισηγητική έκθεση του νέου προϋπολογισμού θα προβλέπει ύφεση 4,2% έναντι πρόβλεψης προσχεδίου 3,8% και αρχικής εκτίμησης της τρόικας για 5%. Η μεγαλύτερη αυτή ύφεση συμπαρασύρει προς τα πάνω, ως ποσοστό του ΑΕΠ, τόσο το έλλειμμα όσο και το δημόσιο χρέος κι έτσι δεν αποκλείεται να μετατεθεί για το 2014 ο στόχος της επίτευξης πρωτογενούς ελλείμματος, που στο προσχέδιο είχε οριοθετηθεί στο 1,1% του ΑΕΠ. Η οριστική διαμόρφωση του στόχου θα εξαρτηθεί από το πόσο τελικά θα επηρεασθούν τα έσοδα από την υψηλότερη ύφεση και, βεβαίως, από το τελικό ύψος της περικοπής των δαπανών.
Υπενθυμίζεται ότι το προσχέδιο είχε καταρτισθεί με περικοπές δαπανών, ύψους 7,8 δισ. ευρώ από το συνολικό πακέτο των 13,5 δισ. ευρώ, κάτι που εγκαταλείφθηκε μετά τις πιέσεις της τρόικας αλλά και τη συμφωνία της ελληνικής πλευράς να αυξηθεί το σκέλος του πακέτου από τις δαπάνες στα 9,2 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι το θέμα του προσδιορισμού της ύφεσης αποτελούσε βασικό σημείο τριβής μεταξύ τρόικας και οικονομικού επιτελείου, καθώς επηρεάζει το ποσοστό του ελλείμματος και του δημόσιου χρέους και κατά συνέπεια το βάθος των μέτρων που απαιτούνται σε κάθε περίπτωση.
Η τρόικα είχε εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για την πρόβλεψη 3,8% με την οποία το ελληνικό οικονομικό επιτελείο κατήρτισε το προσχέδιο του προϋπολογισμού, αντιτείνοντας εκτίμηση για μείωση του ΑΕΠ κατά 5%, που έθετε αμέσως θέμα λήψης επιπλέον μέτρων για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού. Τελικώς, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην πρόβλεψη για ύφεση 4,2% με την υποχρέωση του υπουργείου Οικονομικών να εξετάσει τις επιπτώσεις στα έσοδα λόγω της υψηλότερης μείωσης του ΑΕΠ 0,4%, που με τα σημερινά δεδομένα αντιπροσωπεύει ποσό περί τα 800 εκατ. ευρώ.
Απόλυτα ενδεικτικό, εξάλλου, των επιπτώσεων της ύφεσης είναι ότι με ύφεση 3,8% το κονδύλι των εσόδων για επόμενο έτος θα ήταν μειωμένο κατά 2,2 δισ. ευρώ σε σχέση με το τρέχον έτος. Η αρνητική επίπτωση στα φορολογικά έσοδα εξαιτίας της άγριας περικοπής μισθών και συντάξεων σε συνδυασμό με ύφεση στο 4,2%, είναι βέβαιο ότι θα εκτινάξει τη μείωση των εσόδων σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα.
ΠΔΕ
Σοβαρά τραυματισμένο βγαίνει και το ΠΔΕ, οι δαπάνες του οποίου, ούτως ή άλλως, με το προσχέδιο περιορίζονταν στα 6,85 δισ. ευρώ έναντι 7 δισ. ευρώ που προέβλεπε το μεσοπρόθεσμο για το 2013 χωρίς την υιοθέτηση των νέων μέτρων και 7,3 δισ. ευρώ το 2012.
Η νέα τρύπα ύψους 1,1 δισ. ευρώ που αποκαλύφθηκε εσχάτως στον ΕΟΠΥΥ, θα οδηγήσει σε νέα αφαίμαξη το ΠΔΕ, καθώς μόνον εν μέρει μπορεί αυτή να αντισταθμισθεί από την αναδρομική κατάργηση των φοροαπαλλαγών. Εξέλιξη κάθε άλλο παρά αναπτυξιακή αν λάβει κάποιος υπόψη ότι η δαπάνη για τα αμιγώς εθνικά έργα του επενδυτικού νόμου που ανέρχεται στα 850 εκατ. ευρώ, είναι αμφίβολο εάν μπορεί να καλύψει τις επιχορηγήσεις των ήδη ενταγμένων έργων.
reporter.gr